An annual topical symposium organized by the department
Ein thematisches Symposium, jährlich an der Abteilung organisiert
Politische Kunst erhebt heute Anspruch auf einen erweiterten Begriff der Ortspezifizität, der nicht nur festes Gelände, sondern auch konzeptuelle Bezogenheit umfasst. Wie können räumliche Konzeptionen im Zeitalter des Anthropozäns und inmitten von Ausdehnungen in den virtuellen Bereich oder in den noch nicht wirtschaftlich ausgenutzten außerorbitalen Weltraum künstlerisch gefasst werden?
Lectures, Discussions, an Exhibition, and a Bar
Conceived by Mechtild Widrich and the Department of Site-Specific Art
Guests: Inge Hinterwaldner, Dora Imhof, Elke Krasny and Beti Žerovc
Fri., 9.11.2018 - 7 pm Exhibition Opening
Sat., 10.11.2018 - 2 to 7 pm Lectures and Discussions
How can geographical concepts that incorporate the impact of humans be understood aesthetically and politically? How do artists deal with territories and demarcation attempts by states and political entities? How do they discover territories or activate them in their imaginations, be they rural, urban, or virtual (or even extraterrestrial or microscopic)?
Nach dem ersten Runden Tisch "Humans Make Nature", bei dem Landschaft im Anthropozän thematisiert wurde, widmet sich der Runde Tisch 2016 an der Abteilung für Ortsbezogene Kunst vergangenen wie möglichen neuen Zukunftsentwürfen.
Ein zentraler Bezugspunkt der transdisziplinären Vorträge und Diskussionen ist dabei der Weltraum – ein wesentlicher Zukunfts-Raum des 20. Jahrhunderts, der derzeit durch unterschiedlichste Entwicklungen erneut ins Blickfeld gerät.
Round Table #2
20.-22.10.2016
Lectures by:
Alice Gorman, Douglas Murphy,
Vera Tollmann, Saskia Vermeylen
Full program as .pdf: ENG. / DE.
After last year’s first Round Table "Humans Make Nature" about ideas of landscape in the Anthropocene, the department’s Round Table 2016 adresses past and possible new futures.
The transdisciplinary lectures’ and discussions’ pivotal point of reference will be outer space: a key driver of the 20th century’s perspectives on future that today has gained new momentum through various developments.
Die „Invasion“ der Chaostheorie und der Science Fiction auf das Weltraumrecht
Während des Wettlaufs ins All in den 1950er und 60er Jahren kam es zu einer Weiterentwicklung des Weltraumrechts, in der der Einfluss von Science Fiction Literatur besonders spürbar war. Weltraumrecht war bereits auf elementarer Ebene eine Science Fiction, indem es eine Gesetzgebung für Handlungsbereiche noch vor deren technischer Umsetzbarkeit schuf.
Vortrag | Lecture
The “Invasion” of Chaos Theory and Science Fiction in Space Law
The influence of science-fiction literature can be detected in the advancements of space law during the first space race of the 1950s and ’60s. Space law was inherently science fictional in that it legislated practices in advance of their technical feasibility.
Das Universum abbilden: über Maßstab, Berechnung und Komposite
Das Universum war immer vermittelt, immer ein Bild, ein virtuelles Universum. Was die Kompositbilder im Film Powers of Ten von Charles und Ray Eames mit aktuellen Abbildungen des Weltalls verbindet: Beide zeigen Raum ohne Zeit. Während Powers of Ten unter fotografischen Bedingungen entstand, ist in heutigen Bildern des Universums die Pixelung bedingt durch Sensoren und Computerleistung zu sehen.
Vortrag | Lecture
Picturing the Universe: On Scale, Calculation, and Composites
The universe has always been mediated; it has always been an image, a virtual universe. The composite images of Charles and Ray Eames’s film Powers of Ten (1977), like current images of the universe, depict space without time. While Powers of Ten is informed by photography, today’s images of the universe require the pixels of digital sensors and high computer performance.
Die Abteilung Ortsbezogene Kunst der Universität für angewandte Kunst Wien lud Expert_innen verschiedener Disziplinen zu dem Runden Tisch Mensch macht Natur. Landschaft im Anthropozän ein. Der Reader präsentiert Essays von Heather Davis, Matt Edgeworth, Gabriele Mackert, Gloria Meynen und Christian Schwägerl. Hinzukommen Beiträge der Künstler_innen Claudia Märzendorfer, Christian Mayer und Hermann Painitz.
Presentation of the Round Table 2015 publication
with Gabriele Mackert and Michael Wagreich
Mensch macht Natur. Landschaft im Anthropozän
Humans Make Nature. Landscapes of the Anthropocene
Gabriele Mackert, Paul Petritsch (Hg. | Eds.)
De Gruyter, Berlin, 2016
The Department of Site-Specific Art of the University of Applied Arts Vienna invited experts from different disciplines to the Round Table Humans Make Nature. Landscapes of the Anthropocene. The reader presents essays by Heather Davis, Matt Edgeworth, Gabriele Mackert, Gloria Meynen, Christian Schwägerl as well as artists’ pages by Claudia Märzendorfer, Christian Mayer, and Hermann Painitz.
Geisterhäuser in Hochgeschwindigkeit: Orbitale Zukünfte
Zu Beginn des 20. Jahrhunderts stellte sich Konstantin Tsiolkovsky vor, dass das Leben in Mikrogravitation eine idyllische, egalitäre Gesellschaft hervorbringen würde: Menschen schweben in Gewächshäusern im Orbit, angetrieben durch unbegrenzt verfügbare Sonnenenergie. Stattdessen umkreisen heute Trümmer von Raketen und Satelliten die Erde und zersplittern dabei in immer kleinere Fragmente.
Vortrag | Lecture
Haunted Houses at Hypervelocity:
Orbital Futures
In the early twentieth century, rocket scientist Konstantin Tsiolkovsky imagined that life in microgravity would create an idyllic, egalitarian society where people would bask in orbiting greenhouses, drinking in the limitless energy of the sun. Instead, today the wreckage of rockets and satellites orbits Earth, splintering into ever-smaller fragments that mirror the plastic granules proliferating in the oceans.
Gigantische Hüllen und das totale Interieur
In den 1960er und 70er Jahren war fortschrittliche Architektur von dem Gedanken besessen, dass die industrialisierte urbane Gesellschaft durch neue Technologien wieder mit der Natur in Einklang gebracht werden könnte. Die damals zentrale räumliche Figur war die geodätische Kuppel. Inspiriert von Raumkapseln und neuen Technologien des Bauens und der Klimakontrolle, versprach der Dome eine in den Innenraum transferierte Natur.
Vortrag | Lecture
Giant Envelopes and the Total Interior
In the 1960s and ’70s, advanced architecture was in thrall to the idea that industrialized urban society could be reconciled with the natural world through high technology. The spatial figure that most caught the imagination at this time was the dome. Inspired by space capsules, new structural technologies, and new forms of environmental control, the dome promised that the natural world could be brought inside, controlled, made regular.
E.T.E. — Außerirdische Ökologien, das Gestrüpp
Am 26. 9. 1991 beginnen bei Oracle/Arizona acht Crewmitglieder ihre zweijährige Mission im geschlossenen Ökosystem Biosphere 2. Ihr Ziel: die Erforschung globaler ökologischer Zusammenhänge und ein Testlauf zur Besiedlung des Alls. Eine bebilderte Geschichte der Ökologie des Weltraums anlässlich des 25. Jahrestages dieses Experiments.
Statement
E.T.E. — Extra-Terrestrial Ecologies, the Undergrowth
On September 26, 1991, eight crewmembers began their mission inside the closed ecosystem Biosphere 2 near Oracle, Arizona. Their goals: exploring global ecological relations and testing future life in space. An illustrated story about ecology and space celebrating the experiment’s twenty-fifth anniversary.
Propulsion: On Changing Futures
Utopische Bauten und alternative Gesellschaftsmodelle – auf der Erde wie auch im Weltraum?
Angesichts realer und heraufbeschworener Krisen der Gegenwart scheinen uns die klassischen Zukunftsentwürfe des
20. Jahrhunderts verloren gegangen zu sein. Der Runde Tisch der Abteilung für Ortsbezogene Kunst versammelt Gäste aus Raumfahrt, Architektur und Kunst, um über vergangene und neue Zukünfte zu sprechen.
Round Table 2016
Oct. 20th - 22nd, Paulusplatz 5, 1030 Wien
Image:
NASA-Illustration by Rick Guidice, 1975
Landschaft im Anthropozän
Mensch macht Natur
Die These des Anthropozän nach der wir unseren Planeten und sein Ökosystem so irreversibel verändert haben, dass die Vorstellung einer unberührten Landschaft hinfällig ist und wir zu einem geologischen Faktor geworden sind, macht eine Neudefinition des Verhältnisses Mensch – Natur sowie eine Revision unserer Begriffe notwendig.
View all Lectures and Round Table
Heather Davis, Matt Edgeworth
Gabriele Mackert, Gloria Meynen
Christian Schwägerl
Landscapes of the Anthropocene
Humans make Nature
The thesis of the anthropocene — which argues that we have changed our planet and its ecosystem so irreversibly that the idea of an intact landscape has become invalid and that we have become a geological factor — demands a new definition of the relation between humans and nature, as well as a fundamental revision of our concepts.
Die Archäosphäre: Jenseits der Oberfläche anthropozäner Landschaften
Landschaften besitzen Tiefe. Sie zeichnen sich durch eine vertikale und horizontale Stratigraphie aus. Beim Kartografieren des stark bearbeiteten Geländes des Anthropozäns müssen wir daher mehr als nur die Oberfläche erfassen. Die Tiefe der Spuren menschlicher Existenz ist mindestens ebenso wichtig wie die horizontale Ausbreitung von Merkmalen auf der Oberfläche.
Vortrag | Lecture
The Archaeosphere: Beyond the Surface of Anthropocene Landscapes
Landscapes have depth. They have vertical as well as horizontal stratigraphy. In mapping the densely-wrought terrain of the anthropocene, we must do more than merely chart the surface. The depth to which the material trace of human influence extends downwards is as important as the lateral extent of surface features.
Berührte Natur
Seit Eugene Stoermer und Paul Crutzen im Jahr 2002 vorschlugen die gegenwärtige geologische Epoche umzubenennen, um die vom Menschen verursachten Veränderungen der Erde zu reflektieren, hat sich der Begriff des Anthropozäns rasant verbreitet. Naturwissenschaftler, Geisteswissenschaftler, Künstler, Politiker, Umweltschützer und viele andere versuchen seitdem die Bedeutsamkeit dieses Begriffs zu fassen und dessen Auswirkungen zu verstehen.
Vortrag | Lecture
Touched Nature
Since Eugene Stoermer and Paul Crutzen proposed to rename our current geological epoch in the year 2000 in an attempt to reflect man-made changes to planet Earth, the idea of an “Anthropocene” is going viral. Natural scientists, humanities scholars, artists, politicians, environmentalists and others are trying to grasp and explore the significance of this new concept and to understand its implications.
Die schwarzen Paradiese des Anthropozän.
Zur Kritik der Berechenbarkeit
Das Anthropozän, das Paul Crutzen mit dem späten 18. Jahrhundert beginnen lässt, betrachtet die Welt als geschlossenes System von ihren Grenzen her. Zur gleichen Zeit berechnet der Ökonom Thomas Malthus die Grenzen der Welt in einem Bevölkerungsgesetz. Er ist davon überzeugt, dass die Bevölkerung sich alle 25 Jahre verdopple, die Nahrung auf der Erde aber linear wachse.
Vortrag | Lecture
Black Paradises of the Anthropocene.
A Critique of Calculability
The Anthropocene, whose onset Paul Crutzen locates in the late eighteenth century, regards the world as a closed system, to be understood in terms of its limits. At about the same time as the Anthropocene’s beginnings, the economist Thomas Malthus also attempted to calculate the limits of the world.
145 XPS slabs
Also known as XPS, styrofoam or styrodur, extruded polystyrene wears the scientific name Poly(1-phenylethene). Searching for a way to replace die-cast zinc in certain applications, the inventor company found extruded polystyrene as a side product of war industry. Manufacturing polystyterene in the form of pellets began in Germany in 1931, but the company Dow Chemical (USA) is credited with the invention of the styrofoam process in 1941.
Concept
Francesca Aldegani, Christina Gruber, Natalia Gurova, Nina Herlitschka, Katrin Hornek, Katharina Körner and Julia Mag
Statement by Matt Edgeworth
It was quite amazing to find that, in participating in the roundtable discussion on ‘Mensch Macht Natur’ (Humans Make Nature) at the University of Applied Arts in Vienna, we were also helping to make a work of art. In preparation for the event, the floor of the entire room had been tiled with an unusual polystyrene-like or soft plastic material by members of the Landschaftskunst department.